Foto's De Fotoklas
Klik op de afbeelding om te vergroten en om te lezen hoe de opname is gemaakt.
- – Winterse dag met correctie van de belichting om hoge licht te handhaven.
- – In les 1 en 2 leer je al hoe je dit soort mist foto's kunt maken. Vaak gaan ze 'de mist' in omdat de camera de juiste belichting niet weet te vinden.
- – Het hoge licht is opgemeten. En die waarde is gecorrigeerd.
- – De wolken vertegenwoordigen het hoge licht in deze foto. Om elk detail hier te behouden is gemeten op het hoge licht en de belichting gecorrigeerd.
- – De belichting is zo gemaakt dat het licht in de lucht in tact blijft.
- – Deze foto is verraderlijk voor een camera. De donkere bomen gaan hier de belichting beinvloeden. Door een juiste correctie blijft het licht in tact.
- – Vlissingen onder een mooi wolkendek. Die wolken opmeten en corrigeren voor hoog licht met behoud van detail.
- – Het donkere vlak zal hier de belichting beinvloeden ten koste van het hoge licht. Dit soort correcties leer je toe te passen in De Fotoklas.
- – Het hoge licht van de wolken domineert hier de belichting. Kleine correctie van de belichting is nodig om kleur en detail in voorgrond te houden.
- – Met lichtmeting zijn de druppels water opgemeten en vervolgens gecorrigeerd.
- – Deze foto kun je alleen maar maken met de flitser aan. Ook in de basiscursus leer je dit in essentie.
- – Vlissingen, verliefd paar. Niet veel aanpassingen.
- – Dit is een donker vlak voor een camera. Correctie voor zwart vlak. Belichting aanpassen.
- – Veerovergang. Bermtoeristen die iets opgelicht zijn.
- – Rupsje genoeg belicht. Kleuren behouden door juiste witbalans en belichting.
- – De betonnen constructie in de voorgrond verliest hier detail omdat de belichting van de camera aangepast is aan de achtergrond. Modernere camera's worden steeds vaker digitaal gecorrigeerd om dit optische voorval tegen te gaan.
- – Dit zomerse tafereel kan te licht uitvallen aangezien de belichting op een verkeerd been word gezet door de donkere muren. Corrigeren.
- – Groen, rood-oranje en blauw bij elkaar. Tegenlicht met relatief donker motief. Computer nabewerking is nodig om diverse helderheden in tact te laten.
- – De buigende boom. Iets afwijkende kleuren gekozen om boom te versterken. Voor de camera is dit een donker vlak.
- – Normaal gesproken lukt zo'n belichting met de camera. Het donker en lichte vlak is ongeveer even groot. Verschillen worden opgeheven door de automatiek van de lichtmeter.
- – Licht vlak van lucht en zee. Corrigeren van de belichting om helderheid en detail van de wolken goed te houden.
- – Kleurig circustafereel. De bewolking is aan de donkere kant. Oppassen dus.
- – De lichtmeter zal hier de mist in gaan vanwege het vele hoge licht.
- – Overwegend donker vlak. Belichting daarop aanpassen.
- – Verraderlijke mist met tegenlicht.
- – Anders kijken, voorbeeld tekst voor in de foto's.